A
tanulás három alappillére a figyelem, az észlelés és az emlékezet. Az ingerek befogadásához szükséges a figyelem
összpontosítása, tartóssága, megosztása. Az észlelés az a folyamat, amin
keresztül megismerjük a külvilágot, érzékeljük a körülöttünk zajló ingereket és
ezt feldolgozzuk. Az emlékezet lehet hosszú vagy rövidtávú, szakaszai a
kódolás, tárolás, előhívás.
Mivel
egyszerre általában több inger és információ ér bennünket ezek kiszűrése és
felhasználása nem könnyű feladat. Az iskolában azoknak könnyebb teljesíteniük,
akiknél ezek az alapképességek jól működnek. A magyar iskolák többsége
tantervközpontú, arra kíváncsi a gyerek tudása megfelel- e a tantervben
előírtaknak. Jobb lenne azt számon kérni, hogy a gyerek valóban mit tud. Az
első osztálynak az alapképességek, készségek elmélyítésről kellene szólnia. Nem
az lenne a cél, hogy karácsonyra megtanítsa olvasni, írni a gyerekeket, hanem
hogy jó alapokat teremtsen. Öröm legyen ide járni, társas kapcsolatokat
erősítsen.
Az olvasás – írás tanításának alapja a beszélt
nyelv, azaz a beszédprodukció (tiszta artikuláció, helyes nyelvtan,
értelmes mondat szerkezetek) és a beszédpercepció (helyes
beszédészlelés, beszédértés) egyformán jó színvonala.
Az a gyermek, aki beszédhibás, hangcseréi vannak (pl.
cica helyett csicsa, sál helyett szál, virág helyett világot mondd, stb.)
nehezebben tanulhat meg olvasni. A hallási észlelést kell ilyen esetben a
szakembernek megerősítenie a beszédhiba javítása során, ideális esetben ezt még
óvodai nagycsoportban, de első osztályban mindenképp. A szülőknek azt javaslom,
játszanak először a magánhangzókkal, mert ezeknek jellegzetes szájállása van.
Pl. azt mondom : -Ágy. Láttad milyen
nagyra nyitottam a szám, mikor elkezdtem mondani? - Ábel. szintén nagy a szám. –Tudnál valamit mondani Te is, ami á hanggal kezdődik? Stb.
Ha ez még nem megy, akkor próbálja a gyermek meghallani, hogy abban, amit
én mondtam van-e á hang. Pl. –
Figyeld a szám, úgy könnyebb. Gesztenye.
Hallottad benne az á hangot? Nem volt
benne, ügyes vagy. Stb.
Ha gyermek bizonytalan abban, hogy milyen hangot hall, nem is tudja jól
leírni. A beszédhiba, rossz kiejtés pedig az olvasás mellett a szó leírását is
nehezíti. Kutatások igazolták, hogy jobb a gyermek írása, ha közben artikulál,
mondja, amit ír. A rossz artikuláció, tehát a szöveg leírását ronthatja.
A beszédészlelés egy bonyolult folyamat, ami jó esetben zökkenőmentesen,
automatikusan történik. Hallás segítségével az idegrendszerbe jut az információ
milyen hangot hallottunk (pl. valaki beszél hozzánk és elhangzik a madár szó), meghalljuk a m,a,d,á,r hangokat, agyunkban
beazonosítja a központi idegrendszer az összes beszédhangot (pl. m és a b hang ugyan ott képződik – két ajak között, de az egyik zöngés, a
másik zöngétlen – ezt is azonosítja a rendszer). A helyes sorrendet is megállapítja, ahogy a
hangok követik egymást (a megszerzett tapasztalatok alapján tudom, hogy a madár
egy értelmes szó, a amdár, dáram,stb. ugyanazokból a hangokból áll,
csak más sorrendben és értelmetlen, tehát nem jó). A beszédészlelés a helyesírás
alapja. Kitűnő gyakorlóanyag szülők számára Gósy Mária- Imre Angéla: Beszédpercepciós
fejlesztő modulok című könyve.
Nagyszerű, komplex könyvek Csabai Katalin: Lexi sorozatai, ami
kifejezetten olyan részképességek fejlesztésével foglalkoznak, amik az olvasás-
írás megalapozásához szükségesek.
A kisgyermekek kézfeje 6-7 éves korban még nem elég
fejlett ahhoz, hogy precízen fogjon, rajzoljon. Ha a kisgyermek az
alapkészségek és részképességek területén bizonytalan és rákényszerítik az
olvasás-írás elsajátítását - biztos a kudarc. A kudarc magával hozhatja a
magatartás zavart is, ami azért is szomorú, mert az alapvetően tudásra szomjazó
6-7 éves gyereknek egy életre elmehet a kedve az intézményes oktatástól, és
irtózni fog a tanulástól. A szülők nagyban segíthetnek a gyereknek, ha nem
hajszolják őket teljesítménykényszerbe, ugyanakkor biztos kereteket adnak
számukra. Biztos keret alatt értem, ha a szülő tudatosan csinál dolgokat és a
gyerek is tudja, mihez kell tartania magát pl. nem játszhat minden nap a
számítógépen, a TV-t nem folyamatosan nézi, hanem csak a megbeszélt
időpontokban és időtartamig.
Ne hasonlítgassa gyermekét a szomszéd gyermekhez, a
barátok, rokonok gyermekeihez. Önben szorongás és bűntudat keletkezik emiatt, a
gyermek pedig nem szárnyakat kap, hanem rossznak érzi magát, holott nem tehet
semmiről.
A mozgás mindennek az alapja. Az első
tapasztalatszerzése a babáknak innen indul, és erre épül az észlelés, a
finommozgás, a beszédszervek mozgása, maga a beszéd, majd az olvasás. A
gyerekek előbb a saját testükön tanulnak meg tájékozódni és aztán fokozatosan
jutnak el odáig, hogy az iskolában képesek legyenek arra, hogy a papíron
megkülönböztessék, a p ás a b betűt (amik nagyban hasonlítanak
egymásra). A biciklizés, görkorcsolyázás, egyensúlyozó játékok nagyon jó
fejlesztő hatásúak. A magyar néptánc összehangolja a mozgást, a ritmust, az
ének által a szöveget.
Meséljen gyermekének korának megfelelő mesét. A
gyermekek alaptevékenysége a játék. Feszültségoldó hatása van,
örömforrás, játékon keresztül fedezi fel a világot. Végezzenek együtt
tevékenységeket pl. a konyhába dagasszanak együtt kalácsot, számolják meg mennyi almát és
mennyi körtét vettek a piacon, melyik több-kevesebb, formájukban miben
különböznek- miben hasonlítanak, stb. Célszerűbb otthon együtt tanulni a
gyermekkel, együtt játszani, mint délután négyig bennhagyni az iskolában, hogy
majd a napköziben elintézik.
Az írás-olvasás akkor válik készségszintűvé, ha már
magabiztosan ismeri a betűket a gyermek és a szöveg értelme nem okoz gondot, de
ez ráér 2. osztályra. A betűk összeolvasását érdemes otthon gyakorolni elsőben.
Ha ez nehézkesen megy, ki kell deríteni melyik részképesség akadályozza meg
ebben a gyermeket.
Filmajánló:
Jackson kenyai, Carlito argentin, Zahira marokkói, Samuel indiai - négy kisgyerek akik fényévekre laknak egymástól, akik sosem találkoztak, de akikben van egy közös dolog: nap mint nap hatalmas távolságot tesznek meg, hogy eljussanak az iskolájukba. Van aki gyalog, más lóháton, vagy kerekesszékben utazik, a céljuk mégis ugyanaz: tanulni menni.
Filmajánló:
Utam az iskolába /Sur le chemin de l'école/
magyarul beszélő, francia-kínai-dél-afrikai dokumentumfilm, 75 perc, 2013Jackson kenyai, Carlito argentin, Zahira marokkói, Samuel indiai - négy kisgyerek akik fényévekre laknak egymástól, akik sosem találkoztak, de akikben van egy közös dolog: nap mint nap hatalmas távolságot tesznek meg, hogy eljussanak az iskolájukba. Van aki gyalog, más lóháton, vagy kerekesszékben utazik, a céljuk mégis ugyanaz: tanulni menni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése