A
diszfónia az egészséget befolyásoló általános betegség. A beszédhangképzés olyan zavara, mely szervi szimptómák hatására
és/vagy működésbeli zavarok nyomán alakulhat ki.
A
rekedtség egyszerűen megfogalmazva a hang tisztaságának zavara. Tehát amikor a
hangszalagrezgés által képződött tiszta zöngehanghoz zörej elemek társulnak. A
rekedtség egy füllel érzékelhető elváltozás a hang minőségében. A 3-4 hét után
is elhúzódó rekedtség esetén gégészeti, illetve foniáter szakorvosi és
logopédiai vizsgálat szükséges. A diszfónia azonban nem szinonim fogalom a
rekedtséggel, ennél összetettebb jelenség.
„A diszfónia jellemzői: a hang rekedt, a
légzés rossz, a beszédhangmagasság nem megfelelő, a nyakizomzat görcsös, a
hangerő csökken, a hangtartás megrövidül, a hangindítás helytelen, a beteg
krákog, harákol és torkában lévő idegentest érzésről panaszkodik. „ ( Balázs
Boglárka – Fejlesztő pedagógia 20. oldal)
Organikus
diszfóniáról beszélünk elsődleges szervi elváltozás esetén: gyulladás, trauma,
tumor, hangszalagbénulás, stb. Ezt foniáternek kell kezelnie, s mikor megszűnt
az organikus ok, akkor kezdődhet a hangterápia logopédus segítségével. A
kiváltó okok megszüntetése történhet gyógyszerekkel, műtéttel, sugárkezeléssel,
citosztatikumokkal
A funkcionális diszfónia a hangképző
szerv működésének neuromuscularis zavarával magyarázható. A gégéje nem bírja a
megterhelést és ez erőltetett hangképzéshez, a hangszalag megvastagodáshoz,
hangszalagcsomók kialakulásához és általában hangmélyüléshez vezet.
A gyermekkori funkcionális
diszfónia a foniátriai irodalom sokat vitatott kérdése.
Balázs
(Gyógypedagógiai szemle 2008/2) szerint a gyermekkori diszfónia kiváltó okai:
-
„mások helytelen hangképzésének utánzása
-
a gyermek hangfejlődésének hiányos
ellenőrzése és irányítása
Pataki
szerint „önálló kórkép, melyet etológiailag pszichogeneitás, tünetileg
hyperkinetikus hangképzési technika, zörejelemek, hangmegtörés, hirtelen
dallamváltozás, rövid időn belül változó súlyosság, rendszerint jó taníthatóság
jellemez.” (Beszédgyógyítás 1994, 15old.)
A gyermekek
körében az organikus okok csak mintegy 10%-ban játszanak szerepet; a fennmaradó
kb. 90%-ban funkcionális eredetű.
Diszfóniás gyermekek komplex terápiája
Evamarie
Haupt fogalmazta meg számomra legtökéletesebben holisztikus szemléletben a
komplex terápia lényegét: ” A hang az
erők – a levegő nyomása, a hangszalagok tónusa és a rezonancia kiterjedése
–közötti egyensúly eredménye. Mivel az egyes elemeket nem vizsgálhatjuk
önmagukban, egymástól izolálva, hiszen egymással és az egész organizmussal
kapcsolatban állnak, egyértelműen megmutatkozik, hogy összességében egy
egyensúlyi elvről van szó, amely az egész élethelyzetre kihat. A hangterápia
feladata, hogy helyre állítsa az erők egyensúlyát a hangfunkciókra
vonatkoztatva, biológiai, pszichológiai és szociológiai értelemben véve. „(Haupt
2006; 41-42 old)
A
terápia 5 éves kortól kezdhető, mert szükséges egyfajta tudatosság és érettség
a gyakorlatok elvégzéséhez. A klasszikus logopédiai - foniátriai hangterápia a
következő lépésekből áll:
-
lazítógyakorlatok (törzs, vállöv, nyak, gége, artikulációs izmok)
-
légzőgyakorlatok (helyes rekeszlégzés kialakítása)
Illusztráció Vinczéné Bíró Etelka Én is tudok beszélni 2. könyvéből
- rezonancia gyakorlatok (zümmögő, zöngés
hangok képzése)
- helyes beszédhang magasság kialakítása (lágy
hangindítással C1 hangon)
- helyes hangerő
alkalmazásának a megtanítása (hangosítás, halkítás a hangszalagok megterhelése
nélkül)
- a beszéd
dallamának kialakítása
- a spontán beszédben alkalmazni az eddig
rögzített és automatizált technikákat
Terápiám során soha nem a hangot
kezelem, hanem magát a gyermeket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése