Az
írás talán az iskola megjelenése óta néhány kisdiák rémálma. Régen körmösökkel „százszor
leírással” és más módszerekkel próbáltak szépírásra dresszírozni. Pedig a
szépírás sok összetevős dolog. Kezdeném
azzal, hogy a biológiai fejlődés üteme 6-8 éves korban bizonyos határokon belül
szórt, vagyis egyéni eltérést mutat. A kézfej
csontosodása, a mozgató idegpályák hálózatának fejlettsége, a neuropszichológiai-, érzékelési és észlelési
folyamatok mind befolyásolják milyen nyomot hagy a ceruza a papíron, hogyan ír
egy gyermek Vannak gyerekek, akiknél
lassabb ütemben zajlanak a fenti folyamatok (akár 9 éves is lehet, mire
kialakul) fiúknál kicsivel gyakoribb a késés.
Hogyan
segíthetünk?
Előre
bocsátom a számomra legfontosabbat: NE adjunk grafomotoros, finommotoros
fejlesztő szándékkal színezőt a gyermek kezébe!!! Az a kislány, kisfiú, akinek
ügyetlen még a kezecskéje, csúnyán rajzol, csúnyán ír a színezőtől sem fog
„megügyesedni” akármilyen csodakönyvként hirdetik! A kitartó szülői színező
ültetéstől megutálja a ceruza – lap párosítást. Gyakran látom, hogy színezőknél
ezek a gyerekek ceruzájával lyukat válynak vagy csíkokat karcolnak kínjukba a
lapra, az egész „vedd kezedbe a ceruzát”megutálhatják így. Sokkal mélyebbről
kell indulni, más típusú feladatokkal. Kérek mindenkit, felejtse el a
színezőket kézügyesítés szándékként (egyébként művészi szempontból is sokkal
hasznosabb a szabad alkotás –, mint az
előre legyártott sablonok között vonalakat húzogatni)!
Öt éves kor alatti
gyermeket „célzott finommotoros fejlesztéssel” nem macerálnék (hacsak szakember
nem javasolja). Játszanak sokat együtt; tapasztaljon, érzékeljen, észleljen a
kezével. Ez a nagymozgások aktív korszaka, a nagymozgáson van a súlypont, ami
magával vonzza a finommozgás és a beszédmozgás fejlődését is.
Öt
– hat éves gyermekeknél javaslom:
-
Újságpapír tépkedés - össze lehet kötni
papírmasék készítésével, remek szülő- gyermek, nagyobb gyermek –kisebb gyermek
kooperáció.
-
Színespapír
tépkedés: mozaik, kollázs készítése
-
Gyurmázás
(főként hagyományos, de az intelligens is jó)
-
Ujjfestés
-
A
folyékony szappan helyett hagyományos szappan használata (sokkal összetettebb kézmozgást
kíván)
-
Jenga,
marokkó típusú társasok (ezek a szem- kézkoordinációt is erősítik)
-
Végtelen hurok játék –két agyféleteke
összehangoló, csuklómozgás, egyensúly – remek móka
-
Csiptetőkből
kartonsablonra felcsíptetni formákat
-
Ollóval
vágás pl. újságpapírból kivágni testrészeket és összeilleszteni egy emberré,
stb.
Hat
– nyolc (vagy több) éves gyermekeknél javaslom:
- Macskabölcső. Ez az
angolszász elnevezése. Kutatást végeztem az óvónénik között, magyarul hogyan
hívják. Mindenki ismerte a játékot, de
konkrét nevet senki sem tudott. Mutatok egy képet és beugrik.
Jó kis retro játék. Kedves Anyukák! Szeretnék
macskabölcső forradalmat indítani az általános iskolák alsó tagozatán. A mi
generációnk még ismeri, de ha nem adjuk tovább gyermekeinknek elvész, pedig
szuper fejlesztő játék. Ügyesíti a csukló, a csippentő ujjacskák mozgását és a
jó tónust (feszesség – lazaság aránya is nagyon fontos). Sőt a társas
kapcsolatokat is erősíti. Íme egy videó fantázia indítóként:
-
A
körmöcskézés szintén egy ilyen ügyességi, finommotoros játék. A Waldorf
iskolákban ezt tanulják is a gyermekek. Hajrá, itt olvashat róla:
-
Haladunk
a célzott gyakorlatok felé. Ujjtornák. Forrás: Gyereketető blog:
Lehet, hogy eljön az a kor, mikor már nem használunk
kézírást, angol kutatók ezt jósolják.
Sok gyermek fog akkor megkönnyebbülten felsóhajtani.
Addig is ajánlom a fenti gyakorlatokat és logopédusként azt is megsúgom, hogy
akinek a keze ügyesedik a beszéde is szebb lesz!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése