2017. február 12., vasárnap

Macskabölcső forradalmat az iskolákba!



Az írás talán az iskola megjelenése óta néhány kisdiák rémálma. Régen körmösökkel „százszor leírással” és más módszerekkel próbáltak szépírásra dresszírozni. Pedig a szépírás sok összetevős dolog.  Kezdeném azzal, hogy a biológiai fejlődés üteme 6-8 éves korban bizonyos határokon belül szórt, vagyis egyéni eltérést mutat. A kézfej  csontosodása, a mozgató idegpályák hálózatának fejlettsége, a  neuropszichológiai-, érzékelési és észlelési folyamatok mind befolyásolják milyen nyomot hagy a ceruza a papíron, hogyan ír egy gyermek  Vannak gyerekek, akiknél lassabb ütemben zajlanak a fenti folyamatok (akár 9 éves is lehet, mire kialakul) fiúknál kicsivel gyakoribb a késés. 

Hogyan segíthetünk?

Előre bocsátom a számomra legfontosabbat: NE adjunk grafomotoros, finommotoros fejlesztő szándékkal színezőt a gyermek kezébe!!! Az a kislány, kisfiú, akinek ügyetlen még a kezecskéje, csúnyán rajzol, csúnyán ír a színezőtől sem fog „megügyesedni” akármilyen csodakönyvként hirdetik! A kitartó szülői színező ültetéstől megutálja a ceruza – lap párosítást. Gyakran látom, hogy színezőknél ezek a gyerekek ceruzájával lyukat válynak vagy csíkokat karcolnak kínjukba a lapra, az egész „vedd kezedbe a ceruzát”megutálhatják így. Sokkal mélyebbről kell indulni, más típusú feladatokkal. Kérek mindenkit, felejtse el a színezőket kézügyesítés szándékként (egyébként művészi szempontból is sokkal hasznosabb  a szabad alkotás –, mint az előre legyártott sablonok között vonalakat húzogatni)!

Öt éves kor alatti gyermeket „célzott finommotoros fejlesztéssel” nem macerálnék (hacsak szakember nem javasolja). Játszanak sokat együtt; tapasztaljon, érzékeljen, észleljen a kezével. Ez a nagymozgások aktív korszaka, a nagymozgáson van a súlypont, ami magával vonzza a finommozgás és a beszédmozgás fejlődését is.

Öt – hat éves gyermekeknél javaslom:

-          Újságpapír tépkedés - össze lehet kötni papírmasék készítésével, remek szülő- gyermek, nagyobb gyermek –kisebb gyermek kooperáció.

-         Színespapír tépkedés: mozaik, kollázs készítése

-         Gyurmázás (főként hagyományos, de az intelligens is jó)

-         Ujjfestés

-         A folyékony szappan helyett hagyományos szappan használata (sokkal összetettebb kézmozgást kíván)

-         Jenga, marokkó típusú társasok (ezek a szem- kézkoordinációt is erősítik)

-          Végtelen hurok játék –két agyféleteke összehangoló, csuklómozgás, egyensúly – remek móka

-         Csiptetőkből kartonsablonra felcsíptetni formákat

-         Ollóval vágás pl. újságpapírból kivágni testrészeket és összeilleszteni egy emberré, stb.

-         Terményekből mozaik kirakó (bab, lencse, sárgaborsó, stb.)



Hat – nyolc (vagy több) éves gyermekeknél javaslom:

- Macskabölcső. Ez az angolszász elnevezése. Kutatást végeztem az óvónénik között, magyarul hogyan hívják.  Mindenki ismerte a játékot, de konkrét nevet senki sem tudott. Mutatok egy képet és beugrik.

 Jó kis retro játék. Kedves Anyukák! Szeretnék macskabölcső forradalmat indítani az általános iskolák alsó tagozatán. A mi generációnk még ismeri, de ha nem adjuk tovább gyermekeinknek elvész, pedig szuper fejlesztő játék. Ügyesíti a csukló, a csippentő ujjacskák mozgását és a jó tónust (feszesség – lazaság aránya is nagyon fontos). Sőt a társas kapcsolatokat is erősíti. Íme egy videó fantázia indítóként:

-         A körmöcskézés szintén egy ilyen ügyességi, finommotoros játék. A Waldorf iskolákban ezt tanulják is a gyermekek. Hajrá, itt olvashat róla:

-         Haladunk a célzott gyakorlatok felé. Ujjtornák. Forrás: Gyereketető blog:

-         Íráselemek gyakorlása nagy csomagolópapíron vagy táblán.



Lehet, hogy eljön az a kor, mikor már nem használunk kézírást, angol kutatók ezt jósolják.

Sok gyermek fog akkor megkönnyebbülten felsóhajtani. Addig is ajánlom a fenti gyakorlatokat és logopédusként azt is megsúgom, hogy akinek a keze ügyesedik a beszéde is szebb lesz!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése